Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lizzy Visser - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lizzy Visser - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Lizzy

20 December 2014 | Australië, Sydney

Zo na een maand vertoeven in Nieuw Zeeland is het weer tijd voor een verhaaltje.

Nieuw Zeeland..
Het land waar je 2 uur erover doet om door de douane, customes, bagage ophalen, beveiliging en al het andere wat ik ben vergeten heen te gaan. Vervolgens doe je er ook nog eens 3 uur over om bij je slaapadres te komen door het ozo geweldige avond spits in Auckland. Maar ach we hebben het gehaald. De dag die we te besteden hadden in Auckland, hebben we gebruikt om uit te slapen, een bezoek te brengen aan de skytower en een skatepark. Helaas kwamen we niet droog aan bij het huis en het heeft die avond flink geregend en gewaaid. Zo maakten we ook eens mee hoe snel het weer kan veranderen. De volgende ochtend moesten we er niet normaal vroeg uit om de Ferry van 6 uur te halen want de grote groen bus van KiwiExperience vertrok volgens het schema om 7 uur richting de Bay of Islands. Maar met het verkeer van Auckland weet je het nooit en de bus kwam 20 minuten te laat. Altijd leuk dat wachten. Gelukkig was de bus gekomen en konden we vertrekken richting het noorden. Het grote voordeel van het reizen in een bus is dat je onderweg kan slapen, HEEERLIJK! Tegen lunchtijd kwamen we aan in Paihia - Bay of Islands. Tijdens de busrit hadden we ons ingeschreven voor een dolfijnentour die middag. Toen we eenmaal op de boot waren vertelde ze dat het geen goede dag was om dolfijnen te spotten ivm het weer. We kregen de keus om een andere dagje kiezen of ons geld terug te krijgen. We kozen ervoor om vrijdag ochtend nog een poging te wagen en zijn die middag door het stadje gelopen. De volgende dag hadden we een dag trip naar Cape Reinga. Waar we naar een paar mooie plekjes zijn geweest zoals waar de 2 oceanen (tasman sea en pacific ocean) bij elkaar komen, sand boarding en we hebben over de 90 Miles beach gereden. Een leuke dag! Na een nachtje slapen was het dan zo ver, de dolfijnen tour. We hoorde dat het maar goed was dat we van dag waren gewisseld. Ze hadden namelijk niks gezien woensdag. Na de dolfijnen hadden we ons omgekleed omdat de bus alweer vertrok terug naar Auckland waar we een verplichte overnachting hadden. De volgende dag vertrokken we alweer in de ochtend richting Hot Water Beach. Waar we de hele avond op het strand hebben gezeten. Nieuw Zeeland bestand uit tectonische platen waardoor het op sommige plaatsen heel warm kan worden. Als je op dat strand op de juiste plek graaft dan zit je de hele avond in een lekker warm plasje water. Het was een heerlijke avond die we door hebben gebracht met een paar locals. Na weinig slaap moesten we ons alweer klaar maken om richting Waitomo te gaan. Hier kwamen we rond het middag uur aan zodat we in de middag konden gaan Black Water Raften. Dat was best wel gaaf. Eerst abseilend naar beneden door een smalle doorgang om vervolgens 3 uur lang ondergronds rond te kruipen in en door het water, langs de glowwormen en tegen een waterval omhoog klimmen. De volgende dag vertrokken we alweer richting Rotorua. Hier bleven we 3 dagen zodat we even rust hadden. Elke dag verder reizen is wel vermoeiend en zo kan je ook alles laten bezinken. De eerste avond hebben we een Moari village bezocht. Hier zagen we hoe ze vroeger in Nieuw Zeeland leefden, Dongen maakten en amuseerden. Tevens hebben we een aantal Moari woorden geleerd en was Jeroen tot chief van de groep uitgeroepen. In de Moari cultuur heeft iedere stam (groep toeristen) een chief dus wij hadden er ook een nodig. Jeroen was zo gezegd de spreker van de groep en degene die alles eerst mocht doen. Dat vond tie wel leuk haha. De avond hadden we afgesloten in de bar naast de hostel. De dag er na zijn we gaan raften in een rivier waar we van een waterval gingen van ongeveer 6/7 meter. Dat was wel even spannend maar we bleven met z'n alle in de boot, Woehoe! Na het raften zijn we lekker in het verwarmde zwembad gesprongen om op te warmen. Ik heb nog nooit zo snel in een zwembad gesprongen als toen, wat was die lekker warm zeg. Die avond waren we weer in de bar te vinden en dit keer hadden we de pubquiz gewonnen. Hoe awesome?! $100 aan drink en eet vouchers gewonnen. Als backpacker kan je dat wel gebruiken. Onze laatste dag in Rotorua hebben we lekker rustig besteed met een rondje door de stad die overigens heel erg naar rotte eieren stinkt! Dit komt weer omdat het op die tectonische platen is gevestigd. In Rotorua zijn er ook natuurlijke plaatsen waar water kookt van de warmte stromen eronder en die plaatsen stinken! Bahbah! Toen we de volgende ochtend met de bus mee wilde, stonden we niet op de lijst op een of andere manier. Een communicatiefout tussen de bus driver en boekingskantoor. Gelukkig was het niet alleen voor ons maar ook nog 2 andere en omdat we 'maar' 4 weken in nieuw Zeeland hadden moesten we wel die dag naar de volgende plaats reizen. Na verschillende opties overwegen, hadden we besloten om een normale bus te pakken richting Taupo. Eenmaal aangekomen en ingecheckt zijn we gelijk weer vertrokken om uit het vliegtuig te springen. Het was die middag mooi weer en dan kan je maar beter je kans grijpen want in Nieuw Zeeland slaat het weer zo om. We hadden in ieder geval prachtig weer tijdens de skydive. Die middag zijn we naar een natuurlijke hot springs gegaan. Heerlijk om in een warme rivier te zitten. Is tenminste wat anders dan de nu 'bevroren' riviertjes in Nederland. De andere dag in Taupo hebben we volgemaakt met een Mountain bike tocht en een avondje in de bar. Wat leidde tot een korte nacht. We moesten er weer vroeg uit voor de bus naar River Valley waar we tegen een uurtje of 3 aankwamen. Deze plek bestaat uit niets anders dan onze slaapvoorziening, er is zelfs geen bereik. Maar wel een prachtige omgeving! Het ligt tussen 2 bergen en naast een rivier. We hebben ons prima vermaakt. Beetje rond gelopen, de berg op geklommen, in het water gesparteld. Na een nachtje slapen was het alweer tijd om te vertrekken naar de zuidelijkste plek op het noorder eiland, Wellington. Hier hadden we de volledige dag besteed aan het national museum. Toch nog iets cultureels. Na de rustdag was het alweer tijd om te vertrekken naar de Islander Ferry die ons naar het ander eiland bracht. Hierna vervolgende we onze weg naar Kaiteriteri. De namiddag hadden we de omgeving verkent en een rondje langs het strand gelopen. En toen was het alweer tijd om te gaan surfen in Westport. Hier hebben we ons 3 dagen vermaakt met surfen, rondhangen en van het weer genieten. Na Westport zijn we doorgereden naar Franz Josef waar we de gletsjer hike gedaan hebben. Wat hadden we geluk met deze activiteit! Om de gletsjer te bereiken heb je eerst een 4 minuten durende helikopter vlucht. Deze vlucht is heel erg afhankelijk van het weer. Als er maar net te veel wind staat dan gaat de vlucht niet door. Gelukkig hadden wij onze tour op de goede tijd geboekt die dag want win waren de enige die dag (en tevens na 4 dagen) die de hike konden doen. Wat een geluk. Na zo'n koude hike waren we doorgegaan naar de Hot Pools. Even lekker rond dobberen en ons klaar maken voor het 'pizza fest' (all you can eat pizza's) we hebben ons goed vermaakt die avond. Na Franz Josef was het alweer tijd om naar Wanaka te gaan. In Wanaka is Jeroen gaan skateboarden en iemand een training gegeven en heb ik het lekker rustig aangedaan. Lekker een rondje door het dorp gelopen en de winkels. De dag erna was het alweer tijd om te vertrekken richting Queenstown. Wat is dat toch een geweldige stad. Leuke activiteiten oa lugen (Mario karten) bungy jumpen, leuke barren en de beste hamburgertent ter wereld. We zijn ook nog een dag naar Milford Sound geweest. Dit is aan de zuid-west kust van Nieuw Zeeland. Hier hadden we een boottocht tussen de hoge bergen. Na 5 dagen Quenstown was het alweer tijd om naar Lake Tekapo te rijden. De plek waar het water van meren sprookjesachtig blauw is en de bergtoppen met sneeuw bedekt zijn. Hier zijn we 2 dagen gebleven en hebben we de maan en een aantal sterren bekeken met een telescoop. Dat was leuk voor de ervaring en tevens hebben we tijdens onze hike op Mt John de zon bekeken met een telescoop. Het is gewoon een rood stipje. Na deze mooie ervaringen zijn we doorgegaan naar christchurch. De stad van de heropbouw van de aardbeving die er 2 jaar geleden was. Het leek net alsof we in een totaal andere wereld waren. Heel veel was nog ingestort en bijna op elke hoek van de straat zag je wel iets van een bouwmachine staan. Ze hadden wel een leuke oplossing voor de winkels gemaakt. Allemaal gekleurde containers naast, op en door elkaar gezet. Dat was dan ook het enige leuke in Chrischurch. Op onze 2e avond zijn we rond een uur of 9 vertrokken richting het vliegveld waar we de nacht hebben doorgebracht aangezien onze vlucht 6.35 uur de volgende ochtend vertrok naar Sydney.

Het was een ongelooflijk mooie tijd in nieuw zeeland met veel mooie en goede herinneringen en een prachtige natuur.

• 20 December 2014 - 08:31

Paul Visser:

Wat een fantastische trip is dat geweest in New Zeeland,
    Leuke mooie dingen gedaan en ervaren en lekker uitgerust.

• 20 December 2014 - 10:36

Karin Westerlaken:

Oooohhh waauw , wat een heerlijk reisverslag!!
    En wat hebben jullie geweldige dingen gedaan en gezien!!
    wij wensen jullie alvast een hele fijne kerst en een super 2015.
    liefs van ons en...de doggies ;)

• 21 December 2014 - 18:45

Opa En Oma:

wat hebben jullie en prachtige tijd daar en wij genieten mee veel plezier maar wel voorzichtig aanxxx.

• 22 December 2014 - 09:41

Cora:

Helemaal super, jullie hebben een schitterende reis met prachtige ervaringen.
    Veel plezier en fijne warme kerstdagen in Sydney, groetjes aan allemaal,
    Cora X